opis i schemat drogi

Mikst

Rysa Strzelskiego

Rysa Strzelskiego to niedługa i niezbyt skomplikowana droga dla początkującego zespołu, który już jednak całkiem sprawnie porusza się w czwórkowym terenie i chciałby sprawdzić się na łatwej piątce. Podejście jest krótkie, a zejście nie nastręcza żadnych problemów. Na drogę tą można wybrać się praktycznie w każdych warunkach wyłączając duże zagrożenie lawinowe. Wspinanie jest dość urozmaicone – trochę skały, trochę traw, różne formacje. Droga jest idealnym celem na krótki styczniowy dzień.

1. Trudności:

M5

2. Potrzebny sprzęt:

zestaw standardowy, haki

3. Podejście:

Czas podejścia: 30min. – 1h

Ze schroniska w Morskim Oku podchodzimy żółtym szlakiem prowadzącym na Szpiglasową przełęcz. Po pewnym czasie szlak skręca nieco w prawo i zaczyna podchodzić prostopadle do Progu Mnichowego widocznego powyżej. Podążamy dalej szlakiem aż do następnego, ostrego zakrętu w prawo znajdującego się tuż pod samym Progiem. Tu zostawiamy szlak i rozpoczynamy trawers w lewo równolegle do podstawy Progu. Mijamy po prawej stronie charakterystyczny Kuluar Kurtyki. Rysa Strzelskiego zaczyna się kilkadziesiąt metrów dalej, dużym kominem.

UWAGA: Trawers u podstawy Progu Mnichowego bywa lawiniasty. Nawet przy małej ilości śniegu można polecieć tam z deską śnieżną. Znajdujące się poniżej Progu rumowisko skalne powoduje, że nawet niewielkie osunięcie się ze śniegiem może być bardzo ryzykowne. Zalecam ostrożność, podchodzenie w kasku, itp.

4. Opis

Czas: 3-4h

Wspinamy się stosunkowo łatwym kominem, po trawach i dobrych stopniach aż do charakterystycznej nyży ze stanowiskiem (M4). Z nyży trawersujemy 2-3 metry w prawo przez połogą płytę (M5), a następnie do góry i lekko w prawo wyraźnym skalno-trawiastym zacięciem w łatwy teren ze sporą ilością kosówki. Łatwym terenem podchodzimy pod wyraźne pomarańczowe spiętrzenie skalne (II) które mijamy z prawej strony. Dochodzimy do charakterystycznego kociołka z którego startują trzy zacięcia. Środkowym zacięciem, po połogich, płytowych progach wspinamy się na ostrze niewielkiego filarka z siodełkiem (M4+). Z siodełka odbijamy w lewo, a następnie znowu w prawo i przez skalny dwumetrowy prożek wydostajemy się na Taras Mnichowy.

5. Zejście:

Czas: 30min.

Z krawędzi Progu kierujemy się w prawo w stronę czerwonego szlaku szlaku biegnącego na Wrota Chałubińskiego. Jeśli jest dobra widoczność, punktem orientacyjnym może być Szpiglasowa przełęcz, którą powinniśmy widzieć przed sobą nieco z lewej strony. Dochodzimy do wyraźnego, kilkumetrowego progu skalnego, z którego należy zejść. Znalezienie dogodnego zejścia może jednak czasem przysporzyć nieco problemów – wtedy można ewentualnie zjechać z gęsto rosnącej tutaj kosówki. Po pokonaniu progu schodzimy nieco w prawo aż do wspomnianego czerwonego szlaku, który doprowadzi nas wkrótce do żółtego szlaku na Szpiglasową Przełęcz. Szlakiem tym schodzimy bezpośrednio do schroniska.

UWAGA: Odcinek żółtego szlaku na Szpiglasową Przełęcz trawersujący stoki Opalonego Wierchu bywa bardzo lawiniasty. Często tuż poniżej Progu Mnichowego wytyczana jest alternatywna, zimowa wersja szlaku. Przed wyjściem na wspinaczkę warto udać się do dyżurującego w Morskim Oku ratownika TOPR i zapytać o aktualny przebieg szlaku w tym miejscu.