opis i schemat drogi

Kazalnica Mięguszowiecka

Korosadowicz

Droga Korosadowicza to już „prawie Kazalnica”, dlatego polecamy ją raczej średnio-zaawansowanym zespołom. Wiele na tej drodze zależy od warunków – jeśli nie ma betonów, dolny kominek i płyty w kuluarze powyżej, mogą nieźle dać w kość. Z drugiej strony, skała zaprana śniegiem może bardzo utrudnić przejście piątkowej załupy w górnej części drogi. W padającym śniegu, droga Korosadowicza potrafi zamienić się w omiatane pyłówkami piekło, a zejście przez Bańdzoch staje się śmiertelnie niebezpieczne. Jest to już po prostu kawał prawdziwej, górskiej przygody.

1. Trudności:

M5 lub III

2. Potrzebny sprzęt:

zestaw standardowy, 4-5 igieł do traw, cienkie haki

3. Podejście:

Czas podejścia:  1h

Ze schroniska w Morskim Oku idziemy czerwonym szlakiem na próg Czarnego Stawu pod Rysami. Z progu kierujemy się w prawo, skrajem stawu. Droga Korosadowicza biegnie prawym skrajem głównego spiętrzenia Kazalnicy Mięguszowieckiej, wyraźnym systemem ogromnych kominów. Z tafli Czarnego Stawu podchodzimy około 50 metrów pod górę pod strome trawy lub śniegi.

4.  Opis:

Czas: 4-6h

Stromą trawiasto-śnieżną ścianką u wylotu kuluaru, wspinamy się 120 metrów pomiędzy wystającymi gdzieniegdzie skałami ( II-III ), aż pod wyraźne przewieszki z prawej strony komina gdzie znajduje się dobre miejsce na stanowisko. Ze stanowiska idziemy w lewo do komina i trzymając się jego prawego skraju pokonujemy mniejszy, wewnętrzny kominek (M4). Po wyjściu z kominka znajdujemy dogodne stanowisko na lewej ścianie kuluaru. Dalej polem śnieżnym poprzetykanym skałami dochodzimy aż pod wyraźne spiętrzenie skalne zamykające kuluar. Z kuluaru uciekamy w prawo trawiastą ścianką. Po pokonaniu ścianki wychodzimy na dużą śnieżną połać, z której do góry, lekko w lewo startują dwie załupy. Pierwsza z lewej, wyraźnie mniejsza, płytowa załupa do wariant za M5 (dość wymagający). Druga, szeroka trawiasta załupa po prawej to wariant za III. Obie załupy wyprowadzają do górnej części kuluaru, którym już dość łatwo, trzymając się jego prawego skraju wydostajemy się na pola podszczytowe Kazalnicy.

5. Zejście:

Czas: 1h30min.

Ze szczytu Kazalnicy kierujemy się w dół w kierunku dobrze widocznej Wschodniej ściany Mięguszowieckiego Szczytu. Stromy teren pokonujemy w zależności od warunków albo tak jak prowadzi zielony szlak  z Przełęczy pod Chłopkiem, blisko krawędzi ściany, albo środkiem Wyżniego Bandziocha.  Następnie skręcamy lekko w prawo schodząc na szczyt Buli pod Bandziochem i dalej na próg Czarnego Stawu.

UWAGA: Szlak na przełęcz pod Chłopkiem biegnie bardzo stromym, lawiniastym terenem. Prawie na całym odcinku od szczytu Kazalnicy aż do Buli pod Bandziochem jest eksponowany i ewentualny niekontrolowany upadek być bardzo niebezpieczny. Przy złych warunkach ( zagrożenie lawinowe, oblodzenie ) należy się w tym terenie asekurować.