opis i schemat drogi

Kopa Spadopwa

Zachodni Filar

Zejście z Zachodniego Filara Kopy spadowej

Filar Kopy Spadowej do piękna i długa wycieczka o niezbyt wygórowanych trudnościach. Biorąc pod uwagę dość długie i skomplikowane zejście polecana jest zespołom które  sprawnie poruszają się w terenie do IV na lotnej asekuracji. Zejście prowadzi częściowo szlakiem na Rysy w miejscu gdzie jest on bardzo zagrożony lawinami (liczne wypadki śmiertelne) dlatego na tę drogę nie powinno się chodzić przy niestabilnych warunkach śniegowych.

1. Trudności:

M6

2. Potrzebny sprzęt:

zestaw standardowy

3. Podejście:

Czas podejścia: 1h30min

Ze schroniska w Morskim Oku idziemy czerwonym szlakiem na próg Czarnego Stawu pod Rysami. Z progu kierujemy się szlakiem w kierunku Rysów. Na końcu stawu odbijamy w lewo na kamienistą grzędę wiodącą do najgłębszej śnieżnej zatoki w ścianie Niżnych Rysów.

4.  Opis:

Czas: 5-7h

Z najgłęszej zatoki śnieżnej w ścianie Niżnych rysów kierujemy się do góry w lewo trawiastym zachodem. Mijamy po prawej stronie stanowisko z pętli i wchodzimy do kociołka śnieżnego. Przecinamy go diagonalnie i wchodzimy do wielkiego komina. Coraz stromszym kominem wspinamy się do góry aż wyjdziemy w łatwy teren którym po około 60 metrach docieramy do siodełka w filarze. Stąd zachodzikiem pod skalną ścianą trawersujemy w prawo gdzie za winklem znajduje się płytowe zacięcie. Pionującym się zacięciem wspinamy się 50 metrów (M5) aż do kruchego kamienistego żlebiku. Następnie łatwym terenem w okolicy ostrza filara pniemy się 200 metrów do góry pod kolejne skalne spiętrzenie. Środkiem spiętrzenia, załomami skalnymi w których znajduje się kilka haków (M6) dochodzimy do półki którą trawersujemy w prawo i przeciskając się pomiędzy blokiem skalnym wychodzimy w łatwy teren. Wracamy żlebem na ostrze filara którym dochodzimy pod natępny skalny próg. Omijamy próg z prawej strony, znów wracamy na ostrze filara skąd już jednym wyciągiem wchodzimy na szczyt kopy spadowej.

5. Zejście:

Czas: 3h.

Granią kierujemy się w prawo aż pod kopułę szczytową Niżnych Rysów. Trawersujemy pod kopułą łatwym lecz miejscami bardzo eksponowanym terenem aż do grani Tomkowych Igieł. Przed granią obniżamy się nieco i w dogodnym miejscu przechodzimy na jej drugą stronę. Stąd, przecinając jeszcze jedno skalne żebro dostajemy się na pola śnieżne którymi łatwo schodzimy na Bulę pod Rysami. Z Buli szlakiem wracamy nad Czarny Staw i dalej do schroniska.