opis i schemat drogi

Kazalnica Mięguszowiecka

Warianty Małolata

Warianty Małolata to jedna z najpiękniejszych dróg w całych Tatrach – obowiązkowy punkt programu dla dość doświadczonych zespołów, chcących spróbować wspinania na Kazalnicy. Droga ta oferuje urozmaicone wspinanie w dobrej skale i o w miarę równych trudnościach. Ze względu na dużą liczbę sąsiadujących dróg, łatwo się na niej pogubić dlatego warto uważnie czytać opis i schemat.

1. Trudności:

VI+

2. Potrzebny sprzęt:

zestaw standardowy

3. Podejście:

Czas podejścia:  45min.

Ze schroniska w Morskim Oku idziemy czerwonym szlakiem na próg Czarnego Stawu pod Rysami. Z progu kierujemy się w prawo, skrajem stawu. Droga Małolata startuje dużą depresją na prawo od Ostrogi Filara.

4.  Opis:

Czas: 5-7h do Siodełka w Filarze

Skalno-trawiastą depresją wspinamy się najpierw lekko w prawo, a następnie w lewo przez skalne prożki aż do wyraźnego poziomego trawersu w lewo (II-III). Teren poniżej trawersu często pokonuje się na żywca jednak zaleca się dużą ostrożność, a w przypadku wilgotnych traw asekurację lotną. Trawers podprowadza pod wyraźny, skalny filar – tzw. Czarny Filarek. Nim pniemy się do góry (IV+) na kolejną trawiastą półkę biegnącą ukośnie w lewo, aż do stanowiska z Wielkim Blokiem. Ze stanowiska przy Wielkim Bloku wspinamy się najpierw rysą do góry, a  następnie po płycie w prawo od linii spitów aż na dogodne trawiaste półki (V+, można też wspinać się wzdłuż linii spitów za VI+) Półkami idziemy do góry w prawo aż do wyraźnego zacięcia w czerwonej skale (Różowe Zacięcie) i nim do góry (IV+) aż na następną półeczkę ze stanowiskiem. Z półeczki kierujemy się w prawo trawersem po połogiej płycie (miejsce często bywa mokre) aż do filarka ograniczającego z lewej strony płytę – tzw. Ściankę z jedynkami. Idąc filarkiem i ścianką do góry (VI+) dostajemy się na dogodne stanowisko. Ze stanowiska zacięciem do góry i lekko w lewo dostajemy się pod łatwe okapiki (V). Po pokonaniu łatwych okapików czeka nas jeszcze jeden techniczny okap – tzw. Okapik na Kiełkowskim (VI) nad którym mieści się dogodne stanowisko. Ze stanowiska kierujemy się ukośnie w lewo po pięknie urzeźbionej skale do wyraźnego zacięcia (V+) i tym zacięciem wychodzimy na wygodną półkę pod dużym okapem (Okap „Y”). Okap omijamy z lewej strony (VI-) a następnie wspinamy się prosto do góry (V). Wkrótce teren staje się łatwiejszy. Pokonując płytowe progi (II-III) wydostajemy się na Siodełko w Filarze. Z Siodełka po trawach, omijając pierwszą turnię nad Siodełkiem z lewej strony, wydostajemy się na główną grzędę opadającą ze szczytu Kazalnicy, po przekroczeniu której łatwym terenem  wydostajemy się na główny wierzchołek Kazalnicy.

5. Zejście:

Czas: 1h.

Ze szczytu Kazalnicy kierujemy się w dół zielonym szlakiem z Przełęczy pod Chłopkiem który wkrótce doprowadzi nas nad brzeg Czarnego stawu pod Rysami do znanego już czerwonego szlaku.